Verveling, stress, kick! (de kunst van het uitstellen)

Faalangst, perfectionisme, gebrek aan motivatie, slecht kunnen focussen, moeite met het stellen van prioriteiten, een aversie voor ‘moeten’ en juist goed kunnen functioneren onder tijdsdruk. Er zijn meer dan genoeg redenen te bedenken om de badkamer niet schoon te maken en om alleen maar de haren uit het putje te vissen; je administratie onder de bank te schuiven en de rekeningen in de regel te betalen nà de derde aanmaning, dat ene stuk niet te schrijven terwijl de deadline steeds naderbij komt en om je biebboeken niet weg te brengen terwijl je bijna dagelijks zo ongeveer langs de bieb komt.

Uitstellen!

Met een mooi woord ‘procrastineren’. Je surft nog wat op het internet en zapt nog wat heen en weer, terwijl je verveeld op de bank hangt. Pakt de badkamer aan terwijl je hoognodig je administratie moet doen. Midden in de nacht schrijf je met rode konen dàt stuk, levert het net op tijd en met een voldaan gevoel in en vergeet gemakshalve de weken van ‘dwaal, verveling en ergernis’. De afwas is net weg als de deurbel gaat, maar wanneer je het zweet van je voorhoofd heb geveegd, blijkt het niet je vriendin te zijn maar een deurwaarder.

Natuurlijk moet je wel eens wat uitstellen. Omdat iets anders even net belangrijker is of omdat je zo’n persoon bent die eerst moet broeden op een tekst. Maar in veel gevallen zijn het andere oorzaken waarom je iets uitstelt. Stress, ergernis, irritatie en schuldgevoelens kunnen het effect zijn van uitstellen. Je zelfvertrouwen zal er niet door groeien; ook niet wanneer je telkens weer ‘net op tijd bent’ want de periode daarvoor is vaak niet prettig. Het kan ervoor zorgen dat je kansen mist binnen je privéleven en op je werk. En het kan een negatief effect hebben op je relaties en op je portemonnee.

procrastinating

Zeven tips om in beweging te komen

1.Onderzoek wat je waarden en doelen zijn. Wat wil je nu echt? Schrap activiteiten die niet bijdragen aan jouw waarden en doelen.

2.Bekijk eens (wanneer je toch wat aan het surfen bent) het ‘Eisenhowerschema’. Hou eens een week bij of je niet constant bezig bent met brandjes blussen in plaats van je focus te leggen op hetgeen ‘niet dringend doch wel belangrijk is’.

3.Sta stil bij welk effect het heeft om je leven te leiden als een brandweerman m/v en hoe het zou kunnen zijn wanneer je de neiging om uit te stellen, uitgebannen hebt. Visualiseer een leven waarin je niet meer uitstelt.

4.Blijf aardig voor jezelf wanneer je e i n d e l i j k aan de slag gaat met uitstelgedrag en je gaat toch weer een paar dagen zappend & surfend door het leven. Leren gaat met vallen en opstaan; sta weer op.

5.Wees je er bewust van dat een ander soms kan denken & uitspreken dat je iets aan het uitstellen bent, terwijl je simpelweg ergens op aan het broeden bent. Hanteer je eigen meetlat!

6.Als je last hebt van faalangst, perfectionisme en/of onderpresteren; ga ermee aan de slag.

7.Besef goed dat je niets moet. Je mag kiezen. Zolang het putje niet verstopt zit, dan kun je douchen, toch?

Blijf je ondanks bovenstaande tips maar uitstellen en is het werkelijk een probleem; zoek hulp. Wellicht dat een blinde vlek je parten speelt. En als je wilt reageren; leuk! Hoe heb jij de kunst van het voortgaan geleerd, wat is of was hetgeen jij per definitie uitstelde…… et cetera.

Wilma van Galen

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!