Onzekerheid; zeven tips om het een kopje kleiner te maken

Onzekerheid; je mening niet durven te geven omdat je ervan overtuigd ben dat ze je toch niet begrijpen, zeker weten dat je vanwege je uiterlijk afgewezen wordt, geen beslissing durven te nemen zonder de halve wereld om advies te hebben gevraagd, je altijd schikken naar de wensen van een ander, niet doorzetten bij de 1e de beste tegenslag, je stinkende best doen om geen enkele fout te maken, allerlei zaken en mensen uit de weg gaan, bij het bekende blijven, als er iets verkeerd gaat jezelf zien als een complete mislukkeling, jezelf vergelijken met een ander, alleen oog hebben voor wat je niet bereikt hebt ….  Ieder mens voelt zich wel eens onzeker over hoe ‘hij’ overkomt, zijn visie, uiterlijk, beslissingen en kwaliteiten.

Onzekerheid kan als stimulans dienen om naar onszelf, onze kwaliteiten en onze leven te kijken en dat kan leiden tot nieuwe inzichten en keuzes waardoor ons zelfvertrouwen kan groeien. Hinderlijk is het wanneer onzekerheid chronisch is en zich op verschillende levensgebieden laat zien. Vaak sluimert daaronder het idee dat je eigenlijk niet deugt; slecht, dom of zwak bent en de angst om door de mand te vallen. Alsof je het recht om er te mogen zijn, onvoorwaardelijk; met je mooie en minder mooie kanten, verloren hebt.       Door een té sterk gericht zijn op de ander – wat de ander zou kunnen vinden of denken – vergeet je, jouw eigen kwaliteiten en ben je je niet meer bewust van wat je zelf zou willen, wat je zelf van iets vindt. Om erbij te horen lever je jezelf in. Iets waardoor je de verbinding met jezelf en met de ander kwijt raakt.
Nog hinderlijker wordt het als je op een punt bent gekomen dat je jouw onzekerheid hebt leren maskeren door sociaal wenselijk gedrag. Je lijkt dan vol zelfvertrouwen, wordt mogelijk graag gezien maar loopt tegen hetzelfde aan.

onzekerheid

Onzekerheid; zeven tips om het een kopje kleiner te maken:

1. Accepteer dat onzekerheid (nu nog) een deel van jou is. Zie de oorzaak, neem het jezelf niet kwalijk en ga er heel voorzichtig mee aan de slag.

2. Word je bewust van je eigen gedachten & patronen én doorbreek ze.       Welke gedachten leiden tot het ervaren van onzekerheid; welke patronen zorgen ervoor dat je onzekerheid in stand wordt gehouden. Zet er andere gedachten voor in de plaats en reageer anders dan je gewend bent.             Gebruik andere woorden aangezien taal conditioneert.
‘Eigenlijk, proberen, moeilijk, eng, dom, maar’, zijn woorden die verboden zouden moeten worden. Wees als een ouder voor het (onzekere) kind in jezelf.

3. Neem je eigen voelen, denken en wensen als uitgangspunt. Wanneer je geen idee meer hebt, onderzoek dan je gevoelens, je denken en je wensen.             Lees voor tips nog eens Zeven tips voor het kweken van zelfkennis.

4. Stop met in de huid kruipen van een ander, het voor een ander denken. Vraag eventueel wat de ander voelt en denkt, maar blijf vanuit jezelf reageren en handelen. Je bent alleen verantwoordelijk voor jezelf net zoals de ander dat is.

5. Onderzoek welke karaktereigenschappen, vaardigheden je positief aan jezelf vindt, kijk naar wat je mooi vindt aan jezelf en kijk naar je succeservaringen. Schrijf ze op in een dagboekje en zet er dagelijks drie positieve punten bij.
Vraag aan mensen die belangrijk voor je zijn wat ze mooi en bijzonder aan je vinden. Wimpel complimenten niet af.

6. Zorg goed voor jezelf. Besteed aandacht aan de fysieke, mentale, sociale en spirituele aspecten. Lees hiervoor mijn serie over het scherpen van de zaag.

7. Denk na het lezen van bovenstaande tips niet, ‘dat lukt me nooit’.                Begin vandaag met het leiden van je eigen leven; zet die eerste stap. Laat jezelf zien; wees uniek en maak het verschil.

Wilma van Galen

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!